Кам’янське, відоме багатьом як Дніпродзержинськ, на
перший погляд видається суто «радянським» містом. Проте – лише на перший
погляд. Адже його неповторне обличчя склалося ще в дев’ятнадцятому столітті. А призвідниками
народження Кам’янського стали криворізька руда, донецьке вугілля та вода
Дніпра.
Своїм виникненням та розвитком місто завдячує Дніпровському заводу, а він, у свою чергу, – залізниці, яка 1884 року поєднала вугільний Донбас із рудним Кривбасом та спричинила стрімкий розвиток металургійної промисловості у Придніпров’ї. Саме ці місця в 1887 році обрало для будівництва свого заводу Південноросійське Дніпровське металургійне товариство, створене завдяки іноземному (головно – бельгійському) капіталу. Ще через два роки завод розпочне роботу – і відразу здобуде золоту медаль на Всесвітній виставці в Парижі. А за чверть століття, напередодні Першої світової, він стане найпотужнішим металургійним підприємством тодішньої Російської імперії, випускаючи 13–14% усього її чавуну, сталі й прокату. Сусіднє Кам’янське – давнє козацьке село, перша згадка про яке належить до 1750 року, – в 1917-му разом із заводськими районами мало вже 60 тисяч населення. У цьому ж році постановою Тимчасового уряду воно нарешті отримало статус міста.
Але громаддя планів і
сподівань розвіялось у вихорі революції, втонуло в крові громадянської війни.
За радянських часів міський ранг Кам’янського підтверджено лише в 1923 році зі
створенням міськради. А в драматичні тридцяті роки воно отримало дещо
кострубату, але ідейно витриману назву – Дніпродзержинськ.
***
Кам’янське стало досить
рідкісним прикладом створення промислового міста за генеральним планом. У так
званій Верхній колонії знаходились
32 будинки квартирного типу, де проживало заводське керівництво, інженери,
лікарі, викладачі. Район мав водопровід, каналізацію, електроосвітлення. Також
у Верхній колонії та безпосередньо біля неї розташувались головна контора
заводу, храми, лікарня, громадські та навчальні заклади.
У Нижній колонії –
впорядкованому котеджному містечку для кваліфікованих робітників – було 129
будинків двоквартирного і казарменого типу (вже за радянських часів знесені при розбудові
заводу). Звичайні ж робітники, які становили переважну більшість, мешкали де
доведеться – наприклад, винаймали кутки у місцевих селян.
Після революційних
виступів 1905 року Верхню колонію від решти Кам’янського відділив шлакобетонний
мур із масивною брамою. Після встановлення радянської влади і стіна, і ворота
були знесені як символ класового антагонізму.
Від колишніх воріт у
напрямку заводу йшов Банний спуск – одна з вулиць старого Кам’янського, нині
вже не існуюча. Спуск дістав назву від громадської лазні (1906). Збудовано її
було на вимогу робітників, висунуту на початку все тієї ж революції 1905 року.
Житлові будинки Верхньої
колонії – переважно скромної архітектури, але міцні та надійні. Напередодні
революції їх кількість зросла до сорока. І саме цей район став тим ядром, з
якого розбудувалося сучасне місто.
***
На просторій площі,
яка нині носить ім’я першого директора-розпорядника Дніпровського заводу,
видатного промисловця та мецената Ігнатія Ігнатійовича Ясюковича, височіє
ошатна будівля головної контори заводу
(1898; лівий неокласичний об’єм із куполом добудований у 1916 за проектом видатного
архітектора Олексія Сокола).
На площі в 2014 році
постав бюст Ясюковича, створений заслуженим художником України Гарніком
Хачатряном. А на будівлі заводоуправління привертає увагу меморіальна дошка герою
іншої доби – Івану Павловичу Бардіну. Провідний радянський металург, вчений зі
світовим іменем, академік та віце-президент Академії наук СРСР був головним
інженером заводу і фактичним керівником підприємства у 1925–1929 роках.
***
Поряд із головною
конторою знаходиться нинішній музей історії металургійного комбінату, а первісно – заводський
клуб, побудований у 1899 році за особистою ініціативою Ігнатія Ясюковича.
Як зазначалося в описі заводу 1908 року, заклад «занимает первое место среди
учреждений, имеющих целью доставить служащим возможность приятного
препровождения времени и почву для развития общительной жизни». Він слугував
місцем зборів і проведення дозвілля лише для членів так званих «заводського
клубу» та «гімнастичного товариства».
«У концертному залі
цього будинку в 1915 р. виступав видатний співак Федір Шаляпін», – сповіщає
сучасна меморіальна табличка. Цей факт базується лише на окремих спогадах і
документально на сьогодні не підтверджений. Натомість не викликає сумнівів те,
що у квітні 1913 року на сцені заводського клубу виступив із концертом інший
відомий співак двадцятого століття – Володимир Касторський.
До речі, для
поліпшення акустичних якостей приміщення у сцену при будівництві було
вмонтовано численні пляшки від шампанського. Одну з таких пляшок, видобуту при
ремонті, нині може побачити кожен відвідувач музею.
Як і 120 років тому,
найцікавішою частиною будівлі залишається головна зала з прекрасним ліпленням,
серед якого зберігся медальйон із зображенням креслярських інструментів.
Ренесанс із щедрою домішкою бароко – у подібному стилі збудовані відомі
одеський та львівський театри.
За радянських часів тут
розташувався Центральний клуб техніки. Згодом – Будинок піонерів (за
нацистської окупації він, звісна річ, не діяв). Із 1977 року в приміщенні
знаходиться музей історії Дніпровського металургійного комбінату – один із
центрів культурно-просвітницької роботи на підприємстві. Так будівля знайшла
свій баланс між минулим і сьогоденням.
Віднедавна ж поруч
розташовано ще один музей – просто
неба, який відображає історію підприємства за всі 130 років його
діяльності. Чільне місце в експозиції займає маневровий паровоз 50-х років, що
трудився на заводі до 1982-го.
***
Дніпровський завод
був побудований на основі обладнання, перевезеного з Варшави, де сталеливарний
завод припинив свою діяльність. Переважну більшість керівництва і
кваліфікованих кадрів тут складали поляки, які прибули до Кам’янського разом зі
своїм підприємством. Чисельністю та впливовістю польської громади й пояснюється
наявність у місті такої видатної будівлі, як костьол Святого Миколая.
Споруджений він за
проектом архітектора Харманського у стилі, близькому до англійської готики. У 1898
році в храмі відбулося перше богослужіння. Згодом біля костьолу побудували
католицький дитячий притулок зі школою.
За традицією, вхід до
церкви влаштовується із західного боку, вівтар – зі східного. Проте в
кам’янському костьолі перемогла практичність: головним фасадом він звернений на
схід, до житлової забудови Верхньої колонії, а вівтарем – на захід.
Хоча собор Святого
Петра в Римі, головний храм католицької церкви, також обернений апсидою на
захід, а входом – на схід. Причиною цьому там теж послужила містобудівна
ситуація.
Костьол, як і решту
храмів міста, зачинили в 1929 році. За радянські десятиліття тут перебуло
безліч різноманітних закладів та установ: клуб, планетарій, військкомат, згодом
– склади та майстерні. Без належного утримання будівля дуже занепала.
Але врешті настають
інші часи. Створюється ініціативна група із відродження зневаженої святині.
Збирається католицька громада міста, у храмі знов розпочинаються богослужіння.
Протягом 90-х років триває ґрунтовна реставрація будівлі. Сьогодні костьол
Святого Миколая має цілком достойний вигляд та є справжньою окрасою міста,
дивує його гостей і надихає митців.
***
Із католицькою церквою сусідять будівлі колишньої заводської лікарні, заснованої в 1889 році (нині – міська лікарня №1). А навпроти лікарняного містечка розташувалося заводське училище, відкрите 1893 року й розширене добудовами 1898 і 1908 років. Зараз тут міститься фаховий коледж харчових технологій та підприємництва Дніпровського державного технічного університету. Особливий інтерес усередині будівлі становлять металеві парадні сходи, одні з найгарніших у старому місті.
***
***
Із католицькою церквою сусідять будівлі колишньої заводської лікарні, заснованої в 1889 році (нині – міська лікарня №1). А навпроти лікарняного містечка розташувалося заводське училище, відкрите 1893 року й розширене добудовами 1898 і 1908 років. Зараз тут міститься фаховий коледж харчових технологій та підприємництва Дніпровського державного технічного університету. Особливий інтерес усередині будівлі становлять металеві парадні сходи, одні з найгарніших у старому місті.
***
Неподалік,
на затишній Інститутській вулиці, стоїть великий та величний «будинок №40» – споруджений за проектом
архітектора Олексія Сокола, він став останнім дореволюційним на Верхній
колонії. Зведений під час Першої світової, у 1915 році, силами німецьких та
австрійських військовополонених. Із двадцятих-тридцятих років відомий як Будинок
іноземних спеціалістів, під керівництвом яких у місті здійснювалась радянська
індустріалізація.
Майже навпроти нього
в тому-таки 1915-му споруджено «будинок учителів», де мешкали викладачі
навчальних закладів Кам’янського. По сусідству збереглися чоловіча та жіноча
гімназії (нині корпуси технічного ліцею), а також будівля і школа православного
дитячого притулку, де за радянських часів розташувався індустріальний інститут.
***
Справжнім центром
культурного життя Кам’янського була народна
аудиторія. Ця гарна неоренесансна будівля постала в останній рік ХІХ
століття. Тут діяли бібліотека й читальня, раз на тиждень грав оркестр, двічі
на тиждень відбувалися театральні вистави або концерти, а часом – лекції
«образовательного и нравственного характера».
Довкола аудиторії
було влаштовано парк – як і вулиці Верхньої колонії, він освітлювався
електродуговими ліхтарями. Привертав увагу просторий залізний павільйон, який у
1896 році слугував для представлення продукції заводу на Всеросійській виставці
у Нижньому Новгороді. У парку ж він призначався для оркестру, що влітку
супроводжував своєю музикою прогулянки кам’янчан.
Сучасного вигляду
будівля аудиторії набула після низки добудов радянських часів. Нині тут
міститься Академічний музично-драматичний театр імені Лесі Українки. А в 2000
році у сквері біля театру встановлено достойний пам’ятник Тарасові Шевченку авторства
Гарніка Хачатряна.
***
Звичною справою в ті далекі
часи було й спорудження православних церков при установах та підприємствах.
Зокрема, кожен працівник Дніпровського заводу був зобов’язаний відраховувати
піввідсотка заробітної плати на будівництво церкви і письмово підтверджував це
при вступі на роботу.
Свято-Миколаївська церква, спроектована
архітектором Леонідом Бродницьким, була завершена в 1894 році. Вона витримана у
поширеному тоді «неоруському» стилі, що використовував мотиви російського
зодчества XVII сторіччя. Увесь багатий декор будівлі виконано з цегли, ліплення
тут не застосовувалось. Згодом церква пережила кілька масштабних розбудов.
За радянських часів
тут містився музей, який, можливо, і вберіг будівлю від знищення. Зрештою ж
наприкінці 80-х її було передано церкві. Розпочалася велика реставрація,
внаслідок якої Свято-Миколаївський собор зовні та всередині набув сучасного,
вже звичного містянам вигляду.
У 2010 році він став
кафедральним собором новоствореної єпархії, а 2013 року між ним і театром з’явилася
Соборна площа із архітектурно-скульптурною композицією «Голгофа» (скульптор
Гарнік Хачатрян).
***
Колишня заводська
церква стоїть на Соборній вулиці, перспективу якої замикає один із найкращих
зразків ранньої радянської монументалістики – пам’ятник «Прометей».
Двадцяті роки в місті,
як і всюди в країні, починалися розрухою та голодом. Населення Кам’янського
скоротилось у рази – багато мешканців, щоб вижити, покинули місто. Завод
перебував у запустінні й став до ладу лише в 1925 році. Тим дивовижнішою
здається історія створення цього пам’ятника – майбутнього символу міста.
Радянська влада в
Кам’янському остаточно встановилася 1 січня 1920 року. Невдовзі постало питання
спорудження пам’ятника на братській могилі кам’янських більшовиків, загиблих у
громадянську війну. Перепоховані вони були в центрі міста, на Базарній площі,
перейменованій у Червону. Архітектор Олексій Сокол запропонував ідею монумента
у вигляді колони, увінчаної статуєю Прометея в розірваних кайданах, із факелом
у руці й поверженим орлом біля ніг. Ідея дістала загальне схвалення, і автор
почав розробку проекту.
Скульптуру було виліплено
Соколом і потім відлито з чавуну іще восени 1920 року, проте монумент вдалося
спорудити лише в 1922 році, до п’ятої річниці Жовтневої революції.
Під час окупації нацисти
підірвали пам’ятник. Скульптура збереглася, хоч і була пошкоджена. Від
переплавки її врятували працівники міського трамваю. На вантажній платформі
вони доправили статую на територію свого депо, де надійно сховали. Після
вигнання гітлерівців із Дніпродзержинська монумент був відбудований і відкритий
уже 1 травня 1944 року. Біля його підніжжя також поховали підпільників та
учасників визволення міста.
До кінця століття
стан пам’ятника значно погіршав. Мабуть, найкращим варіантом стала б заміна
чавунної скульптури бронзовою копією. Але з якихось міркувань у 2000 році фігуру
Прометея демонтували, і її змінив цілком інший витвір сучасного митця.
Автентичну ж статую було реставровано зусиллями скульптора Гарніка Хачатряна, і
відтоді вона стоїть на території музею історії міста.
Монумент «Прометей» став
справжнім символом Кам’янського-Дніпродзержинська. Його зображення є і на
радянському, і на сучасному гербі міста. Образ пам’ятника проходить і крізь увесь
роман Олеся Гончара «Собор», написаний, до речі, на місцевому матеріалі.
Біля цього видатного монумента й завершується наша
подорож історичним центром, вік якого вже перевищив століття. Відтоді люди нових
поколінь зводили нові будинки, вулиці, пам’ятники. Так само, як і предки, вони
вкладали в свої витвори не лише розум і талант, а й частинку власної душі та
любов до рідного міста. І можна бути певними: допитливого мандрівника чекає тут
іще багато цікавих відкриттів.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.