– Бо знаєте, як тепер наше місто називають?.. Вчора в
автобусі почув: місто молодості й сміху… Молодості, тому що до старості дожити
в таких димах – це проблема…
– А сміху?
– Бо всі горожани сміються, коли вітер від заводів на
Зачіплянку подме. Коли ж, навпаки, димами на місто війне, тоді черга Зачіплянці
сміятись…
«Собор»
«Олесь Гончар на
заводі ім. Дзержинського у місті Дніпродзержинськ в поїздці туди для зібрання
матеріалу, де його супроводжувала група партійних керівників, від когось з них
почув місцевий жарт, що коли вітер дме з Петриківки, сміються петриківці, а
плачуть дніпродзержинці, коли ж дме з Дніпродзержинська, то сміються
дніпродзержинці, а плачуть петриківці. У своєму романі «Собор» митець використав
цей чорний жарт, щоб оздобити твір місцевим колоритом. Так, Олекса-механік у
«Соборі» назвав їхнє місто – містом молодості й сміху. На питання Миколи
Баглая: «Чому сміху?», – відповів: «Бо всі горожани сміються, коли вітер від
заводів на Зачіплянку подме. А коли, навпаки, димами на місто війне, тоді черга
Зачіплянці сміятися».
Прототипом Віруньки
стала кранівниця заводу, яку митець побачив крізь кіптяву в кабіні крана і
висловив бажання побувати у неї в кабіні і безпосередньо поспілкуватися. Хтось із
цехового начальства почав його відмовляти, мотивуючи тим, що письменник може
обпилюжитися та наковтатись. На що він безапеляційно відповів: «А вона ж
ковтає!». Кранівниці подали знак, щоб зупинила кран, і Олесь Терентійович
піднявся до неї. Так відбулась його зустріч з майбутнім персонажем твору –
«Вірунькою».
Прототип Володьки
Лободи, за свідченням сучасників, – людина, яка обіймала на той час посаду
першого секретаря обкому комсомолу. Схожі риси «зачіплянського висуванця»
сучасники помічали й у О. Ватченка, який на той час був першим секретарем
Дніпропетровського обкому партії, чий батько також доживав віку у «Будинку
ветеранів».
У «Щоденнику» 28
липня 1973 року О. Гончар писав, що читачі його часто запитували, чи
Новомосковський собор – це той собор, що в книзі описаний. На це автор
відповідав, що і так, і ні, але до прообразу він найближчий. Адже собор Олеся
Терентійовича увібрав у себе, синтезував багато церковних споруд, зокрема
церкву, побачену в дитячі роки, і Володимирівський собор, і Новомосковський й
інші». (М. П. Костюченко,
«Авторемінісценції в романі «Собор» Олеся Гончара»)
Увічнив письменник у
«Соборі» й «лисячі хвости» азотно-тукового заводу:
«Ще далі в нагірній
частині міста азотнотуковий випускає іржаво-руді лисячі хвости, отруює небо.
Кажуть, як іде дощ, оті руді дими його, змішуючись з дощовою дистильованою
водою, утворюють азотну кислоту, той дощ наскрізь пропалює на деревах листя
зелене...»
І ще:
«Чи, може, уві сні
бачить місто своє без сажі, без хмаровища рудих заводських димів, що ними,
певне, й сьогодні окутає Зачіплянку, бо «лисячі хвости» азотнотукового
повернулися, розпушилися в цей бік».
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.