Бо наголошував ще у 1903 році:
«Маркс у своїх писаннях не вдавав ся в мальованє того, як
саме має виглядати той будущий громадський устрій, у якому буде спільна праця
без визиску і спільне вживання плодів праці без нічиєї кривди. Ширше розвивали
сі думки Марксові товариші й приятелі Ляссаль і Енгельс. Особливо сей остатній
розвинув погляд про те, що освідомлені і зорганізовані робітники повинні при
помочи загального голосування здобути перевагу в державних радах і ухвалювати
там закони, які б теперішню державу, основану на панованю одних і неволі
других, на визиску і дармоїдстві, помалу або й від разу перемінили на народну державу, в якій би через своїх
вибранців панував увесь народ, в якій би не було ні визиску, ні кривди, ні
бідности, ні темноти.
Наслідком сих наук Маркса, Енгельса й Ляссаля почали
німецькі робітники організовувати ся в велику партію, що мала метою здобути як
найшвидше перевагу в парляменті і перемінити одною ухвалою весь громадський
порядок. Ся партія назвала себе соціяльно-демократичною. Стоячи на основі
Марксових соціялістичних поглядів ся партія надіяла ся порушити весь народ і
здобути для нього панованє.
Хоч називала себе революційною, але розуміла революцію зовсім не так, як її розуміли прм. анархісти. Ся партія бажала захопити в свої руки державну власть не на те, аби знищити її і дати всім горожанам як найповнішу і найширшу свободу. Навпаки, по думці соціяль-демократів держава – розумієть ся, будуща, народна держава – мала стати ся всевладною панею над житєм усіх горожан. Держава опікує ся чоловіком від колиски до гробової дошки. Вона виховує його на такого горожанина, якого їй потрібно, запевнює йому заробіток і удержанє відповідне до його праці й заслуги. Вона знаючи потреби всіх своїх горожан, регулює, кілько й чого треба робити в фабриках, кілько вся суспільність потребує хліба й живности, кілько кождий чоловік має працювати а кілько спочивати, а конець кінців може дійти й до того, кілько в ній людей має родити ся, аби цілість не була обтяжена, дбаючи про надмірне число дітей і аби живі мали чим вигодувати ся. Отся віра в необмежену силу держави в будущім устрою, то головна прикмета соціяльної демократії. По її думці кождий чоловік у будущім устрою від уродження до смерти буде державним урядником та пенсіоністом: держава дасть йому наперед відповідне підготованє; потім буде визначувати йому роботу і плату, давати заохоту та відзнаку, а на старість або в разі слабости ласкавий хліб.
Хоч називала себе революційною, але розуміла революцію зовсім не так, як її розуміли прм. анархісти. Ся партія бажала захопити в свої руки державну власть не на те, аби знищити її і дати всім горожанам як найповнішу і найширшу свободу. Навпаки, по думці соціяль-демократів держава – розумієть ся, будуща, народна держава – мала стати ся всевладною панею над житєм усіх горожан. Держава опікує ся чоловіком від колиски до гробової дошки. Вона виховує його на такого горожанина, якого їй потрібно, запевнює йому заробіток і удержанє відповідне до його праці й заслуги. Вона знаючи потреби всіх своїх горожан, регулює, кілько й чого треба робити в фабриках, кілько вся суспільність потребує хліба й живности, кілько кождий чоловік має працювати а кілько спочивати, а конець кінців може дійти й до того, кілько в ній людей має родити ся, аби цілість не була обтяжена, дбаючи про надмірне число дітей і аби живі мали чим вигодувати ся. Отся віра в необмежену силу держави в будущім устрою, то головна прикмета соціяльної демократії. По її думці кождий чоловік у будущім устрою від уродження до смерти буде державним урядником та пенсіоністом: держава дасть йому наперед відповідне підготованє; потім буде визначувати йому роботу і плату, давати заохоту та відзнаку, а на старість або в разі слабости ласкавий хліб.
Нема що й казати, є дещо привабного в такім погляді,
особливо для тих бідних людей нинішнього часу, що не знають сьогодня, де діти
ся і що в рот вложити завтра; для тих міліонів беззахисних дітей, що виростають
або зовсім без опіки родичів, або терплять нераз муки і знущання від злих,
темних, п'яних або хорих родичів та опікунів. Житє в Енгельсовій народній
державі було би правильне, рівне, як добре заведений годинник. Але є й у тім
погляді деякі гачки, що будять поважні сумніви.
Поперед усього та всеможна сила держави налягла би
страшенним тягаром на житє кождого поодинокого чоловіка. – Власна воля і власна
думка кождого чоловіка мусила би щезнути, занидіти, бо ану ж держава признає її
шкідливою, непотрібною. Вихованє, маючи на меті виховувати не свобідних людей,
але лише пожиточних членів держави, зробилось би мертвою духовою муштрою,
казенною. Люди виростали б і жили би в такій залежности, під таким доглядом
держави, про який тепер у найабсолютніших поліційних державах нема і мови.
Народна держава сталась би величезною народною тюрмою.
А хто були б її сторожі? Хто держав би в руках керму тої
держави? Сього соціяль-демократи не говорять виразно, та в усякім разі ті люди
мали би в своїх руках таку величезну власть над житєм і долею міліонів своїх
товаришів, якої ніколи не мали найбільші деспоти. І стара біда – нерівність,
вигнана дверима, вернула би вікном: не було би визиску робітників через
капіталістів, але була би всевладність керманичів – усе одно, чи родовитих, чи
вибраних – над міліонами членів народної держави. А маючи в руках таку
необмежену власть хоч би лише на короткий час, як легко могли би ті керманичі
захопити її на завсігди! І як легко при такім порядку підтяти серед людности
корінь усякого поступу й розвою і довівши весь загал до певного ступня
загального насичення, зупинити його на тім ступні на довгі віки, придушуючи
всякі такі сили в суспільности, що пхають наперед, роблять певний заколот,
будять невдоволенє з того, що є, і шукають чогось нового. Ні,
соціяль-демократична «народна держава», коли б навіть було можливим збудувати
її, не витворила би раю на землі, а була би в найліпшім разі великою завадою
для дійсного поступу».
(Зі статті "Що таке поступ")
Фото: Дніпродзержинськ, 70-ті роки
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.